Deze website maakt gebruik van cookies. sluiten of meer informatie

Heb jij ze al hangen? De per 1 juli verplichte rookmelder

In de landelijke campagne “Check-koop-plak” roept de brandweer op om gehoor te geven aan de wettelijke verplichting om per 1 juli om op iedere verdieping in huis minstens één rookmelder op te hangen. 

De reden? Jaarlijks overlijden er nog steeds tientallen mensen aan de gevolgen van het inademen van rook tijdens een woningbrand. Wanneer jouw huis in brand staat heb je gemiddeld slechts drie minuten om uit huis te komen voordat de rook jouw fataal wordt. Lig je te slapen? Dan zul je niet wakker worden van de rook. Een rookmelder kan je hierbij helpen, doordat de rookmelder snel waarschuwt bij rookontwikkeling ben jij sneller buiten en kan de brandweer sneller ingeschakeld worden. Wat de kans op een nare afloop flink zal verkleinen.

Welke rookmelder moet ik kiezen?

Er zijn allerlei verschillende rookmelders op de markt, maar de overheid heeft 2 belangrijke eisen aan de rookmelders gesteld. Zo moet de rookmelder een levensduur hebben van minstens 10 jaar en moet de rookmelder voldoen aan de Nederlands-Europese norm. Of je melder hier aan voldoet kun je zien aan de ‘(N)EN 14604’ code die op de rookmelder staat. Bijna alle rookmelders die in Nederland in de winkels liggen voldoen aan deze normen. Ben je straks een fortuin kwijt aan de aanschaf van nieuwe rookmelders? Dit heb je helemaal zelf in de hand. De meest  simpele versies voldoen vaak net zo goed als de duurdere uitgebreidere opties.

Waar moet je de rookmelder ophangen?

Het is straks verplicht om op iedere verdieping 1 rookmelder te hangen, maar uit de vragenlijst die je op www.rookmelders.nl kunt invullen komt vaak het advies om meerdere melders op te hangen. Bijvoorbeeld in kamers waar je gebruik maakt van telefoonopladers is het verstandig om een melder op te hangen, juist omdat telefoonopladers ineens vlam kunnen vatten. Een plek waar je beter geen rookmelder kunt ophangen is de keuken. Veel mensen plaatsen juist hier een melder, omdat de kans dat hier brand uitbreekt voor hun gevoel groter is dan in de rest van het huis. Echter zijn rookmelders zo gevoelig voor rook dat zij ook af kunnen gaan tijdens het bakken van pannenkoeken of het roosteren van een broodje.

Hang de rookmelders altijd aan het plafond en nooit aan de muur, dit omdat rook altijd stijgt en de rookmelder aan het plafond zal daarom de rook eerder detecteren. Plaats ook altijd een rookmelder op de vluchtroute: door de rookontwikkeling zul je al snel geen hand meer voor ogen kunnen zien, het is dan handig dat je op het geluid van de rookmelder af kunt gaan en zo veilig je weg naar buiten kunt vinden.

Verantwoordelijkheid en handhaving

Als eigenaar van een koopwoning ben jij zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van rookmelders. Woon je in een huurhuis dan is de verhuurder verantwoordelijk voor het plaatsen van de melders. Als huurder moet je meewerken aan de plaatsing van de melders, ook kun je als huurder verantwoordelijk worden gehouden worden voor het onderhoud en het tijdig verwisselen van de baterijen van de rookmelders.

Vanaf 1 juli wordt het verplicht om op elke verdieping een rookmelder op te hangen, maar hoe gaat dit gehandhaafd worden? Van een hele strenge handhaving is geen sprake: gemeenten en verzekeraars mogen zelf weten of ze in de toekomst de rookmelderverplichting handhaven. Wel kan het ontbreken van een rookmelder in gezien worden als een “gebrek”. De huiseigenaar/verhuurder is dan verplicht dit gebrek te herstellen. In de toekomst zullen gemeentes mogelijk boetes uit gaan schrijven wanneer een rookmelder ontbreekt.

Maar ondanks dat de handhaving in het begin niet streng zal zijn, is het toch verstandig om de melder wel op te hangen, al is het maar voor je eigen veiligheid en die van de mensen om je heen. Rookmelders kunnen levens redden!

Onze tips voor de juiste voorbereiding én hoe je jouw kans op succes kunt vergroten!

Je houdt Funda al een tijdje in de gaten en opeens is het zover. Je hebt een woning op Funda gezien die jou helemaal geweldig lijkt. Je wil de woning graag bezichtigen om zien of hij echt zo mooi is als op de foto’s en om te ontdekken of jij jezelf hier ziet wonen. Best wel spannend zo’n bezichtiging, want vaak heb je maar beperkt de tijd voordat de volgende kijker komt. Je wil er dan natuurlijk zoveel mogelijk uithalen en niet vergeten de juiste vragen te stellen. Wij geven je in deze blog een aantal tips om goed voorbereid op pad te gaan. Ook bij een bezichtiging geldt: een goede voorbereiding is het halve werk!  

Tip #1 Plan je bezichtiging op tijd

In de huidige woningmarkt zijn de beschikbare momenten voor bezichtiging meestal snel volgepland. Het is dan ook belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met de verkopend makelaar zodra de woning op Funda verschijnt. Doe dit bij voorkeur telefonisch zodra het makelaarskantoor open gaat, dan heb je de meeste kans dat er nog mogelijkheden zijn. Bovendien kun je dan direct eventuele vragen stellen. Nog beter is om je als woningzoekende in te schrijven bij verschillende makelaarskantoren en hun social mediakanalen te volgen. De meeste makelaars publiceren op Facebook en Instagram namelijk hun woningaanbod dat binnenkort op Funda komt. Daarmee kun je al actie ondernemen voordat een woning op Funda komt en vergroot je je kansen op een bezichtigingsafspraak. Schrijf je hier in als zoeker bij ons en volg ons op Facebook en Instagram.

Tip #2 Verken van tevoren de buurt

Met deze tip kun je jezelf veel tijd besparen. Ga de woning en omgeving er omheen verkennen al lopend of op de fiets. Naast dat bewegen gezond is, krijg je zo een goede eerste indruk van de woning en de buurt. Dit haal je allemaal niet uit de online woningpresentatie, maar moet je zelf ervaren. Voelt het goed? Zie je jezelf hier wonen? Zijn de voorzieningen dichtbij? Is de straat rustig of juist levendig? En hoe is de verkeersdrukte of is er ander lawaai?
Doe dit bij voorkeur op verschillende momenten van de dag, om zo een goede indruk te krijgen. Maak onderweg ook eens een praatje met buren, die kunnen je vaak veel nuttige informatie geven. Je kunt veel aanpassen aan een woning, behalve de locatie! Voldoet de ligging of locatie niet aan je wensen, dan kun je de bezichtiging beter annuleren. Dat scheelt je onnodig veel tijd en moeite. Tijd die je beter kunt besteden aan het zoeken en bezichtigen van woningen die wel aan jouw wensen voldoen.

Tip #3 Lees de informatie over de woning

Na het plannen van de bezichtiging ontvang je meestal een afspraakbevestiging met brochure van de verkopend makelaar. In de brochure staat relevante informatie die jij als koper zou moeten weten over de woning, zoals de vragenlijst, de lijst van zaken en kadastrale informatie. Hiermee ben je van tevoren op de hoogte van eventuele bijzonderheden of gebreken. Zo kun je tijdens de bezichtiging hierover doorvragen bij de makelaar of hoef je juist geen overbodige vragen te stellen waarvan je het antwoord al had kunnen weten als je je had voorbereid. Dit zorgt ervoor dat jij tijdens de bezichtiging meer tijd hebt om je bezig te houden met de belangrijkste vraag:  zie ik mezelf hier wonen?

Tip #4 Onderzoek je financiële mogelijkheden

Als je na de bezichtiging nog steeds enthousiast bent over de woning, is het belangrijk dat je snel kunt schakelen. Woningen worden tegenwoordig snel verkocht en als je na bezichtiging nog moet informeren of je de woning wel kunt financieren, is de kans groot dat je te laat bent. Zorg dat je je van tevoren goed laat informeren door een financieel adviseur over wat je kunt lenen. Op die manier weet je wat je wel én vooral ook niet kunt betalen. Voor jezelf handig, want dan hoef je je alleen te focussen op woningen die binnen jouw budget liggen. Bovendien vergroot het jouw kansen op een succesvolle aankoop, want een verkoper hecht waarde aan een goed voorbereide koper die weet wat zijn financiële mogelijkheden zijn.  

Tip #5 Geniet er ook van!

Vergeet niet dat bezichtigen vooral ook heel erg leuk is en met een goede voorbereiding ga je er ook van genieten. Je bent namelijk steeds een stap dichterbij de aankoop van jouw nieuwe (t)huis. Als je het vaker hebt gedaan word je hier steeds handiger in en weet je waar je op moet letten.

Wil je liever zorgeloos bezichtigen en zeker weten dat je niks over het hoofd ziet? Overweeg dan om een aankoopmakelaar in te schakelen. Een aankoopmakelaar begeleidt je natuurlijk niet alleen tijdens de bezichtiging, maar bij het gehele aankooptraject. Wil je hier meer over weten, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Je hebt lang gezocht en eindelijk is het moment daar; je hebt je droomhuis gevonden! Maar de vraag is nu; hoe ga jij er voor zorgen dat je het huis ook echt krijgt? Deze vraag kan er bij mensen voor zorgen dat ze letterlijk met de handen in het haar zitten. Heb ik de woning als ik de vraagprijs bied of moet ik 10, 20 of 30 duizend euro overbieden? Kunnen jullie mij hier als verkopend makelaar bij helpen?

Kortgezegd is het antwoord hierop “Nee”. Als verkopend makelaar behartigen wij de belangen van onze klant, in dit geval de verkopende partij. Als makelaar mag je dan niet ook nog advies geven aan de kopende partij. Dan heb je als makelaar twee petten op en dan is er sprake van belangenverstrengeling.

Inschrijfprocedure

Tijdens bezichtigingen krijgen wij, in deze overspannen markt, steeds de vraag wat kijkers op een woning moeten bieden en welke procedure we hanteren. Als verkopend makelaar kun je in dit geval alleen maar aangeven wat de eigenschappen van de betreffende woning zijn, de transactiecijfers toelichten die door de kijkende partij genoemd worden in verhouding tot de te verkopen woning en bijvoorbeeld hoeveel kijkers er komen. Aan de hand van deze zaken moet de geïnteresseerde dan zelf de afweging maken wat voor voorstel hij wil neerleggen.

In de meeste gevallen draait elke verkoop uit op een inschrijving. Bij iedere bezichtiging geven we aan wat de procedure gaat worden en voor welke datum een bieding binnen moet zijn. We geven aan waar een voorstel aan moet voldoen en dat de geïnteresseerden moeten aangeven of er bepaalde voorbehouden zijn, zoals bijvoorbeeld de voorkeur van aanvaarding.

Na sluiting van de inschrijving worden alle biedingen aan de verkopende partij doorgegeven en samen met de makelaar besproken. Alle biedingen worden tegen elkaar afgewogen en uiteindelijk kiest de verkopende partij met welke partij zij verder gaan. De koper heeft ook altijd het recht om de woning te gunnen. Soms ontvangen wij heuse sollicitatiebrieven met uitgebreide motivaties binnen, dit vinden verkopers heel erg leuk; op deze manier krijgen zij een beeld van de mensen die door hun woning hebben gelopen en heel graag in hun huis willen wonen. Een mooie motivatie kan er soms voor zorgen dat de verkoper kiest om verder te gaan met een koper waar zij naar aanleiding van de motivatie een goed gevoel bij krijgt.

JIP als aankoop makelaar

Loop jij als woningzoeker nou vaak tegen het probleem aan dat je na een bezichtiging niet weet hoe je verder moet? Overweeg dan een aankoop makelaar in de hand te nemen. Deze helpt je tijdens het volledige aankooptraject. Van de start tot de begeleiding bij de eindinspectie en de levering bij de notaris. Een aankoop makelaar gaat niet alleen mee met je naar een bezichtiging, maar kijkt ook naar de juridische aspecten, is er bijvoorbeeld sprake van erfpacht, de bouwkundige elementen worden meegenomen en elk aspect van de woning wordt onder de loep genomen. Daarnaast kent de aankoop makelaar de markt goed, kan goed adviseren over de bieding, de aanpak, eventuele voorbehouden en spreekt de taal van de makelaars.

Ben jij benieuwd wat wij als JIP makelaars voor jou kunnen doen? Neem dan contact met ons op. Wij komen graag kennis maken om onze werkwijze met jou te bespreken. Wij maken gebruik van diverse platforms als Spottery, Cribb deze platforms geven jou toegang tot aanbod dat je nergens anders kunt vinden!

Nieuwsgierig? Bel ons voor het maken van een afspraak!

Een huis kopen in Groningen is, net als in de rest van Nederland een behoorlijke opgave. De huizenmarkt in Groningen behoort met een krapte indicator van 0,8 tot één van de krapste markten van ons land en betekent dat er per woningzoeker minder dan 1 huis beschikbaar is! Juist door deze krapte is het voor investeerders ook interessant om zich in de strijd te mengen. Hierdoor wordt het als starter een nog grotere uitdaging om jouw eerste eigen droomhuis te vinden. 

Om met name starters en jonge gezinnen meer kansen te geven op een betaalbaar huis, heeft de Nederlandse overheid de wetgeving aangepast, waardoor opkoopbescherming mogelijk is. Deze bescherming zorgt ervoor dat woningen niet zomaar opgekocht kunnen worden voor de verhuur en dat de koper van de woning verplicht is om zelf in de woning te gaan wonen.

Per 1 januari kunnen een gemeentes ervoor kiezen om de opkoopbescherming in te voeren. Zo geven zij woningzoekenden, waaronder starters en mensen met een middeninkomen meer kans op een betaalbare koopwoning. De gemeente kan zelf kiezen óf en waar zij de opkoopbescherming invoeren. Dit kan in bijvoorbeeld zijn in buurten waar schaarste is aan betaalbare koopwoningen of in buurten waar de leefbaarheid onder druk staat door het opkopen van woningen voor de verhuur. De gemeente moet wel vooraf bepalen welke woningen onder deze opkoopbescherming komen te vallen.

Opkoopbescherming in Groningen

Ook in de gemeente Groningen wordt in februari van dit jaar besloten of de opkoopbescherming ingevoerd gaat worden. Wordt het voorstel goedgekeurd, dan is het streven om de bescherming per 1 maart 2022 in werking te laten treden. Dit betekent dat een woning kopen voor de verhuur ook in Groningen moeilijker zal zijn. De opkoopbescherming bestaat uit de volgende punten:

  • Om de schaarste aan betaalbare koopwoningen te bestrijden wordt de opkoopbescherming in de stad Groningen breed ingevoerd en zal dus overal actief zijn, behalve in de voormalige gemeente Ten Boer;
  • De opkoopbescherming wordt ingevoerd voor koopwoningen met een WOZ-waarde tot en met €305.500,-. Deze prijsgrens zal ieder jaar opnieuw worden geïndexeerd;
  • Het verbod om de woning te verhuren geldt voor vier jaar na de aankoop;
  • Vergunningen worden verleend volgens landelijke wetgeving op basis van drie voorwaarden:
  • Verhuur aan eerste- of tweedegraadsfamilie;
  • Tijdelijke ingebruikgeving (bruikleen)  tot 12 maanden;
  • Verhuur van woningen die onlosmakelijk aan een winkel- of bedrijfspand verbonden zijn.

Wil jij je gekochte woning beschikbaar stellen voor tijdelijke verhuur, bijvoorbeeld omdat je op reis gaat? Voor de tijdelijke verhuur geldt de voorwaarde dat de eigenaar de woning minimaal één jaar zelf heeft bewoond. Daarnaast kunnen gemeenten zelf extra uitzonderingsgevallen vaststellen die passend zijn bij de problematiek en samenstelling van een bepaalde buurt in Groningen.

Wil jij meer weten over de opkoopbescherming en de zelfbewoningsplicht of ben jij op zoek naar een woning die je kunt verhuren aan jouw studerende zoon of dochter? Wij helpen je graag verder!


Als aankoopmakelaar zetten wij ons dagelijks in om voor onze klanten een geschikte woning aan te kopen. Dit proces van aankopen begint natuurlijk bij het vinden van de juiste woning die zoveel mogelijk aan jouw wensen voldoet. Zoals je misschien wel weet, kan het vinden van een woning in de huidige krappe markt soms best een uitdaging zijn. Om je hierin zo goed mogelijk te kunnen helpen zijn wij constant op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo zijn wij in contact gekomen met Spottery; een nieuw concept waarbij het initiatief weer bij de woningzoeker zelf komt te liggen.

Immers, het woningaanbod op Funda hoeft natuurlijk niet het complete woningaanbod te zijn. Wij denken dat er genoeg woningeigenaren zijn die onder de juiste voorwaarden wel willen verkopen. Mogelijk willen ze wel verkopen, maar zijn ze zelf ook nog op zoek naar een andere woning.

Wij verwachten dat Spottery een mooie extra mogelijkheid biedt om toegang te krijgen tot een breder woningaanbod. Dit maakt de woningmarkt in ieder geval leuker en hopelijk ook beter.

Spottery vergroot het aanbod

Iedereen kent het wel, je komt dagelijks langs jouw “huis van je dromen”, alleen staat er helaas geen Te Koop-bord in de tuin. Eerder trok je de stoute schoenen aan een deed je een briefje in de brievenbus in de hoop dat de eigenaar met de gedachte speelt om zijn woning te verkopen. Spottery heeft dit concept vertaald naar de huidige tijd, waarbij het initiatief weer bij jou als woningzoeker komt te liggen. Jij stuurt een persoonlijk kaartje met een leuke boodschap waarmee je jouw enthousiasme over een woning kenbaar maakt. In deze tijd van digitalisering verras je mensen met het sturen van een écht kaartje.

Spottery maakt met haar platform bijna alle huizen in Nederland benaderbaar, of ze nou te koop staan of niet. Via de interactieve kaart stuur je een kaartje naar het huis dat jouw interesse heeft. De bewoner ontvangt, in een handgeschreven envelop, een kaartje met de tekst “ik heb een oogje op je huis” en een unieke code. Door deze code in te vullen op de website kan de bewoner het persoonlijke bericht van de afzender lezen. Is de interesse wederzijds? Dan worden via Spottery contactgegevens tussen de zoeker en de bewoner uitgewisseld

Jij krijgt de controle bij jouw zoektocht terug

Wij merken dat onze aankoopklanten en zoekers het fijn vinden om zelf invloed te hebben op hun zoektocht. Spottery is hierin een goede innovatie en een mooie aanvulling op onze aankoopdienstverlening. Het vergroot niet alleen jouw kans van slagen, maar geeft ook de mogelijkheid om de woningmarkt weer in beweging te krijgen. Word je aankoopklant bij JIP makelaars, dan krijg je van ons € 30,- Spottery tegoed, waarmee je 10 woningen een kaartje kunt sturen. Op deze manier maken wij samen de zoektocht naar een nieuwe woning weer nét iets leuker!

Wil je weten hoe wij jouw kansen op een succesvolle aankoop nog meer kunnen vergroten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak met één van onze aankoopmakelaars!

Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat het kopen of verkopen van een huis in deze tijd extra spannend is. Daarom vinden we het bij JIP belangrijk dat alles zo goed en zo veilig mogelijk verloopt. Om het verkopen of het bezichtigen van een huis zo veilig mogelijk te laten verlopen houden wij ons aan de volgende maatregelen:

  • We houden 1,5 meter afstand van elkaar.
  • We schudden geen handen.
  • We handelen zaken zoveel mogelijk digitaal of telefonisch af.
  • We maken altijd eerst een afspraak met elkaar voordat wij bij jullie of jullie bij ons langskomen.
  • Kom je bezichtigen of heb je een afspraak? Dan komen jullie met maximaal 2 personen langs.
  • Tijdens het bezichtigen raken jullie zo min mogelijk aan, wij openen de deuren voor jullie.
  • Tussen de bezichtigingen plannen wij 15 minuten waarin wij de woning, luchten en schoonmaken.
  • Is er een bezichtiging in jullie huis gepland? Dan zorgen jullie dat er niemand thuis is.
  • Hebben jullie en afspraak met de fotograaf? Dan wordt de fotograaf door maximaal 1 persoon begeleid.
  • Komt de taxateur langs voor een taxatie? Dan laat je de taxateur alleen door het huis lopen.
  • Als je de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°), wordt de afspraak geannuleerd en plannen we nieuwe afspraak op een ander tijdstip.
  • Als iemand in jouw huishouden koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten en dan annuleren we de afspraak en plannen we later een nieuwe afspraak in.
  • Tijdens het bezichtigen dragen zowel jullie als de makelaar een mondkapje en volgen jullie altijd de aanwijzingen van de makelaar op.

Heb je vragen over de maatregelen of wil jij je huis zo veilig mogelijk verkopen? Neem dan contact met ons voor meer informatie!

Schat jij ieder huis op de juiste waarde?

Gezocht: Register Taxateur

Dit zijn wij!
Wij zijn Taxgoed/JIP makelaars, een taxatiebureau en makelaarskantoor in de omgeving van Hoogeveen. Voor ons kantoor zijn wij op zoek naar een taxateur die van taxeren zijn/haar fulltime baan wil maken. Je voert bij ons opdrachten uit voor een groot aantal verschillende
opdrachtgevers; van banken en verzekeraars, tot woningcorporaties en particulieren.

Dit ben jij!
Ben jij kundig, zelfstandig en zeer klantgericht? Dan ben jij de REGISTER TAXATEUR die wij zoeken! Je bent op de hoogte van de huidige woningmarkt en weet woningen op hun juiste waarde te schatten. Daarnaast beschik je over onderstaande functie-eisen:

  • Je bent Register-Taxateur en hebt een een door NRVT erkend (taxateurs)diploma voor de kamer Wonen op zak;
  • Je hebt actuele ervaring in het uitvoeren van taxaties;
  • Je redt je in een regio die breder is dan het standaard werkgebied;
  • Je werkt graag samen met een gezellig team;
  • Je hebt een representatieve en overtuigende persoonlijke presentatie;
  • Je bedient je eigen klantenkring en haalt zelfstandig opdrachten binnen.

Dit bieden wij!

  • Een belangrijke rol binnen ons kantoor;
  • Een leuke en uitdagende functie;
  • Een gezellige werksfeer en leuke collega’s;
  • Vakantiedagen, uitjes en gezellige borrels;
  • De mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en bij te leren.

Wil jij ons team versterken? Stuur dan jou motivatie en cv naar alexander@taxgoed.nl. Heb je vragen? Bel dan naar 085 40 12 577 en vraag naar Alexander of Pascal.

“Jarenlang hebben we gespaard om ons eerste huis te kunnen kopen, de kosten koper te kunnen betalen en we hebben zélfs wat gespaard om ons nieuwe huis aan te kunnen passen naar onze eigen smaak. Helaas zijn we nu genoodzaakt om als ons spaargeld in te zetten bij het overbieden. Het voelt alsof het sparen helemaal voor niets is geweest…”

De gekte slaat ook in het noorden toe

De gekte op de huizenmarkt, we hebben er de laatste tijd bijna allemaal mee te maken (gehad). Een tijd lang leek deze gekte zich te beperken tot de randstad. Voor ons in het noorden van het land ver-van-ons-bed-show. Maar helaas, ook de grote steden in het noorden, zoals Groningen, blijken vatbaar voor grote prijsstijgingen. Het gevolg? Starters op de huizenmarkt worden gedwongen om hun geluk te gaan zoeken in de kleinere dorpen rondom Groningen. Door deze ontwikkelingen zijn ook prijsstijgingen in de kleine dorpjes rondom de grote steden niet meer uitgesloten. Er is sprake van een zogeheten rimpeleffect.

Naast de extreme stijging van de huizenprijzen zien we zien we ook dat het aanbod van huizen aan het krimpen is. Door de toenemende schaarste stijgen de huizenprijzen nog harder en helaas het lijkt erop dat deze trend nog wel een tijdje aan zal houden. De maatschappelijke discussie over de ernstige situatie op de huizenmarkt is in volle hevigheid losgebarsten. Tijdens een protestmanifestatie op de Dam in Amsterdam kwam dit begin september tot uiting. De roep om de overheid in te laten grijpen wordt steeds groter. De komende tien jaar moeten er meer dan 100.000 huizen per jaar gebouwd worden om aan de vraag te kunnen voldoen en de schaarste die er nu als is weg te werken. Helaas lijkt dit door de nu bestaande stikstofregels onhaalbaar. De aankomende regering zal iets uit de hoge hoed moeten toveren om deze ontwikkelingen te stoppen.

Grote verliezers op van de huidige situatie zijn starters en alleenstaanden. Zij hebben een grote achterstand ten opzichte van tweeverdieners die al een eigen huis hebben. Het advies aan starters om een paar jaar te sparen geeft nu helaas geen garantie tot succes, het spaargeld moet in veel gevallen gebruikt worden om over de vraagprijs heen te bieden.

De vooruitzichten

Helaas verwachten wij niet dat de markt de komende tijd zal veranderen. Maar er zijn zeker een aantal dingen die jij kunt doen om jouw zoektocht naar een woning te vereenvoudigen. Om met beide benen op de grond te blijven staan en je niet volledig mee te laten sleuren door de gekte, adviseren wij om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Onze makelaars kennen de huizenmarkt in Groningen en kunnen een weloverwogen inschatting maken van wat wel en wat niet verantwoord is om op een woning te bieden.

Ben jij benieuwd naar wat wij bij JIP makelaars voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Digitaal ondertekenen van de overeenkomst

Bij JIP makelaars is het mogelijk om jouw koopovereenkomst digitaal te ondertekenen. Wij stellen de koopovereenkomst op en zetten vervolgens vanuit ons systeem de opdracht tot ondertekenen uit. Jij ontvangt van ons een e-mail met daarin het verzoek om de overeenkomst te ondertekenen.

Door “in te loggen” met je persoonlijke bankpas kun je makkelijk en snel (binnen 1 minuut) de koopovereenkomst digitaal tekenen vanaf de bank of de keukentafel. Door jouw koopovereenkomst digitaal te tekenen winnen we een heleboel tijd! Er hoeft geen afspraak ingepland te worden op kantoor en zowel kopers als verkopers kunnen in hun eigen tijd de koopovereenkomst tekenen. 

Identificatie doormiddel van iDIN

Maar hoe weten we nou dat degene die digitaal tekent ook daadwerkelijk degene is die op de overeenkomst staat? Daarvoor hebben we iDIN, de dienst van de banken waarmee je jezelf met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van je eigen bank kunt identificeren. Super handig, want het scheelt een hoop gedoe met het kopiëren van paspoorten! Heb je getekend? Dan controleren wij ook nog eens extra of alle gegevens overeenkomen met wat er in de overeenkomst staat. Hebben beide partijen getekend? Dan wordt de getekende overeenkomst naar alle partijen verstuurd.

Is tekenen via iDIN rechtsgeldig?

Een koopovereenkomst getekend door middel van iDIN is 100% rechtsgeldig. De handtekening voldoet aan alle wettelijke vereisten, conform eIDAS en artikel 3:15a Burgerlijk Wetboek. Je kunt de koopovereenkomst daarom zonder gedoe overhandigen aan je geldverstrekker.

Hoe herken je een digitaal getekende koopovereenkomst?

Een digitaal getekende koopovereenkomst herken je aan de digitale stempel die na het tekenen op de overeenkomst verschijnt. Deze stempel staat bovenaan het document op de eerste pagina en onderaan het document op de plek van de handtekening in het ondertekenveld. Wanneer je met de muis op de handtekening gaat staan worden de gegevens van de ondertekenaar zichtbaar en toont er een certificaat van echtheid.

Heb jij vragen over het digitaal ondertekenen van de overeenkomst? Neem dan gerust contact met ons op voor meer uitleg.

Blog & Vlog

Bij JIP makelaars delen we graag onze verhalen, kennis en ontwikkelingen met jou.
Daarom schrijven wij blogs en maken we vlogs.

JIP! Door JIP makelaars

Heb jij ze al hangen? De per 1 juli verplichte rookmelder


In de landelijke campagne “Check-koop-plak” roept de brandweer op om…

Lees verder..
JIP! Door JIP makelaars

Hoe kan ik mij voorbereiden op een bezichtiging?


Onze tips voor de juiste voorbereiding én hoe je jouw…

Lees verder..
×